Hvordan treffe riktig kandidat med utlysningen?

Det å skrive en stillingsutlysning som treffer målgruppen er en egen kunst. Det er lett å kopiere den forrige utlysningen man hadde, men treffer man egentlig den man vil da?

Vi i Omnilink bruker mye tid på å utforme stillingsutlysningene våre. Vi har oppstartsmøter med kunden for å kartlegge hva behovet egentlig er. Vi stiller spørsmål om alt fra arbeidsoppgaver, utdannelse, men også om miljø og kultur i bedriften.

Alle disse spørsmålene er vesentlige, slik at vi kan skrive en tilpasset utlysning, hvor målet er å treffe akkurat de kandidatene vi ser etter.

I tillegg er det viktig å vurdere hvilke kanaler man bruker. Skal vi bruke finn.no, LinkedIn, Facebook, Instagram osv.? Eller er det riktig å bruke en kombinasjon av disse kanalene? 

Vår mening er at det viktigste med en utlysning er å gi et tydelig bilde av hva stillingen innebærer. 

  • Hva er arbeidsoppgavene?

  • Hvilke egenskaper trenger man for å lykkes?

  • Hva kan arbeidsgiver tilby kandidaten?

  • Er stillingstittel riktig med tanke på oppgavene?

  • Hva er unikt med arbeidsgiver?

Det er i tillegg lett å bruke faste ord og uttrykk som f.eks. «fremoverlent og energisk», «sulten og elsker salg». Dette kan være viktige egenskaper for stillingen, men bruk litt tid på å tenke om det er mulig å formulere seg på en bedre måte. 

Utlysningen er din mulighet som arbeidsgiver til å gi dine nye ansatte et riktig inntrykk fra dag en. Er stillingsutlysningen rotete og full skrivefeil? Da vil du miste gode kandidater som ellers ville funnet stillingen spennende. Stillingsutlysningen er din mulighet til å gi et godt førsteinntrykk, og selge deg inn hos potensielle arbeidstakere.

Vi i Omnilink bommer også på dette med jevne mellomrom. Det er lett å ta i bruk floskler, og det er legg å være litt for kjapp med korrekturlesningen.

Vi har derfor lyst til å dele vårt humoristiske verktøy som vi bruker som en siste sjekk før vi publiserer.

Bullshitbingo for stillingsutlysninger. 

Dette er ikke et verktøy man skal bruke i fult alvor, men vi får oss ofte en liten aha-opplevelse når vi tar en siste sjekk av teksten med dette.

Vi detter alle i fellen, men har man mer enn 4 av disse punktene kan det være lurt å tenke seg om en gang til.

God bingo! 

Bullshitbingo for stillingsutlysninger.jpg

Trykk her for å laste ned bullshitbingoen.

Ubåt

Webdesigner, ubat.no

https://www.ubat.no
Forrige
Forrige

Omnilink inn som partner i Raufoss fotball

Neste
Neste

6 gode råd på hvordan du lykkes med rekrutteringsprosessen