6 gode råd på hvordan du lykkes med rekrutteringsprosessen

Å ansette en ny medarbeider er en investering for fremtiden. Samtidig vet vi at feilansettelser kan bli en kostbar erfaring. 

Rekrutteringsprosessen bør være en prioritert oppgave i enhver organisasjon. Om du skal bruke ekstern rekrutteringshjelp eller ikke, kan være avgjørende om du lykkes med prosessen. Dersom din organisasjon selv ikke har kompetanse, ressurser eller tilstrekkelig tid til å gjøre det selv, kan det være fornuftig å benytte seg av et rekrutteringsselskap. Samtidig kan det være nyttig å ha en objektiv sparringpartner underveis i prosessen.

Nedenfor finner du noen av suksessfaktorene på hvordan du kan lykkes med rekrutteringsprosessen.

  1. Bruk tid på å utvikle en gjennomarbeidet kravspesifikasjon.
    Hva er hensikten med ansettelsen og passer den inn bedriftens fremtidige strategi? Hvilke faglige krav er påkrevd eller ønskelig, og hvilken personlighet ser vi etter? Våre erfaringer har avslørt at flere bedrifter ikke har brukt nok tid i denne fasen. Det kan få store konsekvenser!  Som rådgiver i rekrutteringsprosesser, stiller vi ofte utfordrende spørsmål til oppdragsgiver for å få den til å tenke gjennom deres foreløpige behovsanalyse.

  2. Velg riktig kanal for profiling av stillingen. Hvordan når du de riktige kandidatene? Må du kanskje selv være proaktiv for å komme i kontakt med de mest aktuelle? I dag er normalt en annonse på www.finn.no ikke tilstrekkelig for å nå de aller beste kandidatene. De er ikke alltid på jobbsøk og nøkkelen er ofte å finne disse. Vi har god erfaring med bruk av sosialer medier i rekrutteringsarbeidet. Der er mulighetene mange!

  3. Bruk erfarne og kompetente rekruttere. Rekruttering skal ikke være en «venstrehånds»-oppgave. En ryddig kvalitetssikret prosess er kritisk for at du lykkes med rekrutteringen. Samtidig vil en profesjonell prosess, kunne styrke merkevaren for din bedrift. Finn personer internt eller profesjonelle rekrutterere som kjenner til prosesstegene og lovverket ved rekrutteringer.

  4. Bruk riktige metoder for å kvalitetssikre det faglige nivået. Kartlegging av det faglige nivået til kandidatene kan være en krevende oppgave. Hvordan dette gjøres, er avhengig av hvilken kompetanse som er kritisk for stillingen. Hvordan vet du at sertifikatene eller vitnemål er ekte? Hva med tidligere erfaringer, er de relevante nok? Og kan referanser eller evnetester gi deg de noen av de svarene du trenger? 

  5. Ha stort fokus på å kartlegge personlighet. Den største utfordringen i en rekrutteringsprosess, er ofte å kartlegge hvilken personlighet kandidaten har. Personlighet kan ha stor betydning for arbeidsmiljøet og for å lykkes med arbeidsoppgavene. Bruk av personlighetsanalyser er ofte brukt i kartleggingen av personlighet, og er et godt verktøy for å kartlegge kandidatens foretrukne arbeidsstil. Det kan være hvordan kandidaten reagerer på mennesker, oppgaver, krav, belønninger og bedriftskultur.

  6. Sikre en god Onboarding. Selv om rekrutteringsprosessen er over, er ikke vi ikke i mål med rekrutteringen ennå! En god integrering av den nyansatte er en avgjørende faktor for å lykkes med den nye medarbeideren. Sjekk hvilke verktøy og metoder som er på markedet. Det kan være en god investering.  


Lykke til med rekrutteringen!

Ubåt

Webdesigner, ubat.no

https://www.ubat.no
Forrige
Forrige

Hvordan treffe riktig kandidat med utlysningen?

Neste
Neste

Omnilink styrker kompetansen på IT-rekruttering!