Slik lykkes du med stillingsutlysningen

Har du opplevd å legge ut en stillingsutlysning og få svært få søkere? Eller er søknadene du får inn helt feil for stillingen? Da kan det være på tide å ta en kikk på hvordan du kommuniserer.

Stillingsutlysningen er verktøyet du bruker for å kommunisere med de riktige kandidatene for bedriften din. Det er viktig å vite hvem målgruppen din er. Og hvordan du kommuniserer med dem.

Før du starter er det viktig å bruke litt tid til å sette opp en analyse for å finne ut hvem du egentlig ser etter. Skal stillingen fylles av en nyutdannet, eller har dere et krav om flere års erfaring? Er formell utdannelse viktig? Eller er det erfaring?

Det er enklere å skrive en utlysning som treffer når du har et klart og tydelig bilde av hvem du tenker å ansette.

Her får du våre insidertips til en stillingsutlysning som treffer:

Er utlysningen spennende og engasjerende??

I mange bransjer er det en tøff kamp om de beste kandidatene. Derfor er det er viktig at du som arbeidsgiver skiller deg ut. Få frem det unike ved bedriften din og de spennende oppgavene stillingen byr på. Mange kandidater legger også vekt på andre fordeler ved stillingen og bedriften, som det sosiale eller utviklingsmuligheter.

Er utlysningen tilpasset målgruppen?

Det er viktig å tilpasse både språk og innhold til målgruppen din. I tillegg er det viktig å tenke på hvor du legger den ut. Snapchat kan være effektivt når du søker etter unge og nyutdannede, mens LinkedIn er bedre for de mer erfarne. 

Velg de viktigste kravene for stillingen.

Hold det kort og effektivt. Lister du opp sju, åtte krav til utdanning og erfaring, og så sju-åtte krav til personlighet vil mange falle av. En lang og omfattende kravliste kan gjøre at du mister den perfekte kandidaten.

Er arbeidsoppgavene konkrete og forståelige?

Beskriv oppgavene og ansvarsområdene på en tydelig og forståelig måte. Bruker du mye fagspråk kan oppgavene være vanskelige å forstå. Vær så spesifikk som mulig, med et forståelig språk. Ta gjerne en pause, og se på utslyngingen på nytt. Kommer det klart frem hva jobben går ut på? 

Pass språket ditt!

Hvor mange ganger har du sett at noen søker en «fremoverlent og utadvendt person som elsker å ha mange baller i luften og holde et høyt tempo», som også er «ryddig, strukturert, og trives med å jobbe selvstendig»? Unngå klisjeene og det vil hjelpe deg med å skille deg ut. Dessuten, er det noen som har alle disse egenskapene samtidig?

Unngå slurvefeil og særskrivingsfeil. Det er stor forskjell på å lete etter en «hånd verker» eller en «håndverker». Utlysninger preget av feil og unøyaktigheter kan gir et negativt inntrykk av bedriften.  

Hva kan du tilby kandidaten?

Stillingsutlysninger er ofte preget av mange krav til kandidaten. Vi ser en tydelig utvikling mot at kandidater blir stadig mer av hva en ny arbeidsgiver kan tilby dem, og da tenker vi ikke på lønn. Det stilles større krav til miljø, faglig påfyll og mulighet for personlig utvikling. Har du klart å få frem hva du kan tilby på disse områdene?

Det tar ofte lang tid å lære seg å skrive en god stillingsutlysning. Vi i Omnilink har selvfølgelig mulighet til å gjøre denne jobben for deg.

Kontakt oss for å høre hvordan vi kan hjelpe deg.

Ubåt

Webdesigner, ubat.no

https://www.ubat.no
Forrige
Forrige

Sju supertips som sikrer deg drømmejobben